
1UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

GEORGIA

MOLDOVA

MEDIA DISINFORMATION

ESTONIA

U K R A I N E T V

IMAGE

IMAGE

NEWS
FAKERUSSIA

INF
LU

EN
CENEW

S

NEW
S

MYT
HS

MYT
HS

CR
ISI

S
CR

ISI
S

IN
FO

RM
AT

IO
N EU

RO
PE

NA
RR

AT
IVE

S

INF
LU

EN
CE

MYTHS

COMMUNICATIONS

INFORMATION

TURKEY

OPERATIONS

    P R O PAG A N DA
TARGET AUDIENCE HISTORY

HISTORY

Is
su

e 
1(

11
), 

20
18

•	 DISINFORMATION CAMPAIGNS
•	 FAKE NEWS
•	 INFLUENCE OPERATIONS



1UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

Issue 1 (11), 2018

Propaganda 

Editors
Dr. Hanna Shelest

Dr. Mykola Kapitonenko

Publisher:
Published by NGO “Promotion of Intercultural 

Cooperation” (Ukraine), Centre of International 
Studies (Ukraine), with the financial support 
of the Representation of the Friedrich Ebert 

Foundation in Ukraine, and the Black Sea Trust. 

UA: Ukraine Analytica is the first Ukrainian 
analytical journal in English on International 

Relations, Politics and Economics. The journal 
is aimed for experts, diplomats, academics, 

students interested in the international 
relations and Ukraine in particular.

Contacts:
website: http://ukraine-analytica.org/

e-mail: Ukraine_analytica@ukr.net 
Facebook: https://www.facebook.com/

ukraineanalytica  
Twitter: https://twitter.com/UA_Analytica

The views and opinions expressed in 
articles are those of the authors and do not 

necessarily reflect the position of UA: Ukraine 
Analytica, its editors, Board of Advisors or 

donors.  

ISSN 2518-7481

500 copies

BOARD OF ADVISERS

Dr. Dimitar Bechev (Bulgaria, Director of the 
European Policy Institute)

Dr. Iulian Chifu (Romania, Director of the Conflict 
Analysis and Early Warning Center) 

Amb., Dr. Sergiy Korsunsky (Ukraine, Director 
of the Diplomatic Academy under the Ministry of 
Foreign Affairs of Ukraine)

Dr. Igor Koval (Ukraine, Rector of Odessa National 
University by I.I. Mechnikov)

Amb., Dr. Sergey Minasyan (Armenia, Ambassador 
Extraordinary and Plenipotentiary of Armenia to 
Romania)

Marcel Rothig (Germany, Director of the 
Representation of the Friedrich Ebert Foundation 
in Ukraine) 

James Nixey (United Kingdom, Head of the Russia 
and Eurasia Programme at Chatham House, the 
Royal Institute of International Affairs)

Dr. Róbert Ondrejcsák (Slovakia, State Secretary, 
Ministry of Defence)

Amb., Dr. Oleg Shamshur (Ukraine, Ambassador 
Extraordinary and Plenipotentiary of Ukraine  
to France) 

Dr. Stephan De Spiegeleire (The Netherlands, 
Director Defence Transformation at The Hague 
Center for Strategic Studies)

Ivanna Klympush-Tsintsadze (Ukraine, Vice-
Prime Minister on European and Euroatlantic 
Integration of Ukraine)

Dr. Dimitris Triantaphyllou (Greece, Director  
of the Center for International and European 
Studies, Kadir Has University (Turkey))

Dr. Asle Toje (Norway, Research Director at the 
Norwegian Nobel Institute)



2 UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

TABLE OF CONTENTS
NATO IN THE NEW HYBRID WARFARE ENVIRONMENT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Barbora Maronkova

FACING THE RUSSIAN SCHOOL OF SOFT POWER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Tony Jensen

IMAGE OF EUROPE IN RUSSIAN MEDIA: JOURNALISM OR CREATION  
OF ENEMY IMAGE?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Liubov Tsybulska

THE KREMLIN’S INFORMATION WARS IN THE 21ST CENTURY:  
ESTONIA, GEORGIA, UKRAINE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Maksym Kyiak

RUSSIAN PROPAGANDA IN THE REPUBLIC OF MOLDOVA: 
A BIG WAR FOR A SMALL AUDIENCE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Vladislav Saran

STOKING THE FLAMES: RUSSIAN INFORMATION OPERATIONS IN TURKEY. . . . . . . . . 43
Balkan Devlen

CARNIVALISATION OF CARNIVAL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Volha Damarad

COUNTERING RUSSIAN DISINFORMATION:  
UKRAINIAN NGOS ON THE FRONTLINE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Olena Churanova



50 UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

1	 М. Бахтин, Проблемы поэтики Достоевского. 1963. Работы 1960-х-1970-х. (Problems of Dostoyevsky’s Poetics. 
1963. Works of the 1960s-1970s.), Русские словари. Языки славянской�  культуры: Москва 2002, Vol. 6.

2	 М. Бахтин, Франсуа Рабле в истории реализма. 1940. Материалы к книге о Рабле. 1930-1950-е гг. 
Комментарии и приложения (François Rabelais in the History of Realism. 1940. Materials to the Book about 
Rabelais. 1930-1950s. Comments and Appendices), Языки славянских культур: Москва 2008, Vol. 4(1).

3	 cautious_man, Карнавализация карнавала, часть 1 (Carnivalisation of Carnival, Part 1), “Livejournal”, 2013, 
[https://eot-su.livejournal.com/865442.html].

4	 cautious_man, Карнавализация карнавала, часть 2 (Carnivalisation of Carnival, Part 2), “Livejournal”, 2013, 
[http://cautious-man.livejournal.com/41906.html].

The Idea of the Carnivalesque

In 1966, Julia Kristeva, a Bulgarian-French 
philosopher, introduced to the humanitarian 
science a Russian linguist previously not 
known to the Western countries. His name 
was Mikhail Bakhtin. Right after Kristeva’s 
speech at the conference, Bakhtin’s ideas 
made a good start, resulting in a new 
school of thought called Bakhtin School 
or Bakhtiniada. There were two main 
books – Problems of Dostoyevsky’s Poetics1 
and Rabelais and Folk Culture of the Middle 
Ages and Renaissance2 – that introduced, 
among others, the concepts of great time 
(as an enigmatic and idealistic time of great 
ideas and meanings), chronotope (a “time-
space” theory of synergy between language 
and discourse), Mennippean satire (as the 
power to satirize images and situations), 

and carnivalesque (as the idea of influence 
of a medieval carnival on culture and 
contemporary society). 

This article explores modern mainstream 
political satire shows on TV and in social 
networks in Russia and Ukraine that make 
mockery of the political regimes and 
ridicule prominent people in politics and 
culture, but at the same time contribute to 
the reproduction of the Soviet narratives. 
This is the carnivalisation of carnival 
(counter-carnivalisation)3 4 phenomenon. 
The term carnivalisation of carnival was 
used for the first time by a LiveJournal 
user with the name of cautious_man; the 
author explores in two LiveJournal posts 
the evolution of post-perestroika carnival, 
exemplifying it by the phenomenon of an 
alternative voice-over satiric and humorous 

CARNIVALISATION OF CARNIVAL
Volha Damarad

Johan Skytte Institute of Political Studies,
University of Tartu (Estonia)

The article presents a historical overview of political satire shows from the 
USSR period (both TV and print) and contemporary political satire TV shows. 
Particular concern was given to the existing Russian TV shows and Russian-
language political satire shows popular on Facebook and YouTube (Derzhites’ 
Tam, Laisvės TV, Lithuania, and Zapovednik, DW, Germany). Bakhtin’s idea of the 
carnivalesque was used to exemplify the reproduction of the Soviet narratives 
in the modern political satire selected for the analysis (“carnivalisation of 
carnival”).



51UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

translation of popular Hollywood movies 
(known as Goblin translations), activities 
of a popular Russian rock band “Leningrad” 
led by Sergey Shnurov (known as Shnur), 
and a satirical fictional Russian blogger 
who parodies a former Soviet dissident 
(Natan Sharanski), named Lev Natanovich 
Sharanski. All those examples have the 
features of the carnivalesque, introduced by 
Bakhtin, but in a reverse sense. The idea of 
carnivalisation of carnival in political satire 
TV shows is underlined in the article. 

Characteristics of the Carnivalesque

The nature of the carnivalesque is 
multidimensional; it is mostly introduced in 
literature, aesthetics, cultural anthropology, 
and semiotics. Analysing the writings of 
Fyodor Dostoyevsky and François Rabelais, 
Bakhtin pointed out a dichotomy – tragic 
events stand alongside with fun and joy; 
death goes together with life, war with 
peace, and heavens with hell. 

Historically, carnival opens the festive 
season before the liturgical season of 
Lent and involves all kinds of celebrations 
to give the sense of social unity (street 
parades, fashion and music shows, public 
performances, colourful decorations, 
costumes, dancing, body paintings, 
masquerades, circus, mockeries, confetti, 
etc.). Carnivals are traditionally popular in 
counties with a large Catholic, Evangelical 
Lutheran, Protestant, Methodist, Anglican, 
and Orthodox presence. From religious 
point of view, carnivals precede Lent 
(Quadragesima) with fasting (strict food 
and behavioural restrictions) and time 
“quietness” in which believers “replicate 
the sacrifice of Jesus Christ’s journey into 
the desert for 40 days”. 

The anthropological explanation that 
carnival is a reverse ritual assisted by 
colours, sounds, emotions to welcome the 
spring and a new fertility season. Carnivals 
are usually celebrated in winter when 

peasants are experiencing food shortage 
and this is the last opportunity to eat enough 
to survive before new food grows. Bakhtin 
characterizes carnival as an “upside-down 
world” where laugh conquered fear and the 
previous year’s fears are burned in carnival 
fires. Laugh plays the core element because 
it helps to release those fears (from the 
religious perspective – for the committed 
sins and not be released from them; and 
from anthropological – that there will be not 
enough food to survive, the fertile season 
will not come, the weather will be bad, etc.). 
Bakhtin concludes with two main elements 
of the concept of the carnivalesque – 
spectacularity (it should be an eye-catching 
show, attracting the attention of public) 
and the use of special language (usually it 
is a folksy language with vulgar and foul 
expressions). Political satire is intended to 
play the same role – upside-down political 
arena and society, pointing to the societal 
weakness and provoking the societal moral 
reform.

During the Soviet time, political satire 
was strictly censored. It was prohibited to 
publish media cartoons presenting political 
leaders and the Party itself negatively, 
which might have destroyed their “sacral” 
image. The same rule was applicable to the 
TV when it became massively available for 
the “average Soviet household”. Satirical 
novels such as The Twelve Chairs (1928) 
and The Little Golden Calf (1932) by Ilya IIf 
and Yevgeni Petrov, Three Fat Men (1927) 
by Yuri Olesha were a completely new genre 
for the Soviet people and presented more 
societal satire. Later the Soviet dictatorship 
eliminated any public manifestation of 

«Political satire is intended to 
play the same role – upside-
down political arena and society, 

pointing to the societal weakness and 
provoking the societal moral reform



52 UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

5	 Ž� . Ozoliņ� a, I. Austers, S. Denisa-Liepniece, J. Š�ķ� ilters, S. Struberga, M. Kyiak, StratCom Laughs: In Search of an  
Analytical Framework, NATO Strategic Communications Centre of Excellence (NATO StratCom COE): Riga 2017.

satire, even “toothless” and tolerant of the 
political regime. Social satire, involving any 
metaphors or allusions to criticize political 
leaders or the ruling regime, was a crime. 

The political print cartoons by a famous 
Soviet art-band Kukryniksy published in 
the Soviet satirical magazine Krokodil 
were extremely popular. The band was 
composed of professional artists and 
graphic designers, lately distinguished by 
high governmental recognition awards. 
Their works mostly attacked foreign 
leaders – Adolf Hitler, Benito Mussolini, 
Heinrich Himmler, Joseph Goebbels, and 
Francisco Franco, and their caricatures 
were “sanctioned” by the party.

Extremely popular, then and now, Klub 
vesyolych i nakhodchivych (KVN – Club of 
the Funny and Inventive) for the first time 
was aired in 1961, during the Khrushchev 
Thaw. KVN is the Russian TV satirical 
show in the form of competition among 
different teams. Each team is evaluated for 
sketches prepared in advance and funny 
answers to the host’s questions. Another 
example is a Fitil, a Soviet satirical TV show 
in the form of short movies, was aired for 
the first time in 1962. Fitil was popularly 
known as the “official anecdotes from the 
Soviet government”, meaning that all jokes 
went through censorship. Both – KVN and 
Fitil – satirized in a very soft manner the 
Khrushchev time, societal issues, and with 
more affection the “decaying West” and 
“international imperialism”. 

The NATO Strategic Communications 
Centre of Excellence published in March 
2017 the policy report titled StratCom 
Laughs: In Search of an Analytical 
Framework5 where KVN sketches were 
analysed closely. The scholars concluded 
that the KVN series was used as the targeted 

instrument of population manipulation 
in virtue of using the techniques such as 
groups’ victimization; conservative, sexist, 
and ethnically-biased stereotypes; in-group 
and out-group messages (Russia vs. the 
others), and glorification of “Father of the 
State” image (represented by the Russian 
president in power). 

In the mid-1980s, political satire on TV 
got some freedom in comparison with the 
previous years. KVN turned more open 
in their political jokes and mocking, but 
it was not a peppery satire in comparison 
with Spitting Image (the UK, 1984-1996), 
That Was the Week That Was (the UK, 1962-
1963), Extra 3 (Germany, 1973 – present), 
Hurra Deutschland (Germany, 1989-1991), 
or Le Bébête Show (France, 1982-1995). 
The first Soviet stand-up comedians were 
Arkady Raikin, Roman Kartsev, Viktor 
Il’chenko, and Mikhail Zhvanetsky, who 
started careers in the 1960s and by the 
beginning of the 1980s became widely 
popular in the USSR. Mikhail Zadornov 
started his comedian career at this time. 
Satirical sketches by individual comedians 
or group performances were characterized 
by soft satirization of societal and political 
issues. Domestic politics was criticized 
cautiously. At the same time, their humour 
was in such high demand that they sold 
out concert halls and became extremely 
popular in the late Perestroika and early 
period of the newly independent states. 
Politicians used to attend their concerts; 
they were highly welcome on TV and had 
generous tours around post-USSR countries 
and abroad (mainly in the countries with a 
prominent number of Russian-speaking 
emigrants, such as the Baltic States, Israel, 
or the US). Some of them were distinguished 
by the governments and became “court 
jesters”, entertaining politicians during 
corporate celebrations. Mikhail Zadornov 



53UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

6	 Д. Гордон, Шендерович о причинах закрытия программы “Куклы” (Shenderovich on the Reasons behind Closure 
of “Kukly” Show), 2007, [https://www.youtube.com/watch?v=97zeajCyGS4].

7	 A. Качкаева, Как телевидение подсказывает нам, какие проблемы считать острыми, а какие - не стоящими 
внимания? (How TV Suggests to Us Which Problems to Consider Important and Which – Unworthy of Attention?), 
“Радио Свобода,” 2002, [https://www.svoboda.org/a/24204081.html].

left many strongly chauvinist and anti-
Semitic aphorisms, and became famous by 
his monologues starting from “Americans 
are really stupid…”

To sum up, there is an absence of a 
longstanding tradition of real political 
satire in the former Soviet countries. The 
Soviet satire was rather the “continuation” 
of the Party program, aimed to “send out” 
messages acceptable by the Party.

Contemporary Political Satire on 
Russian TV

It may seem that the collapse of the USSR 
brought media and political environment to 
a new era of political satire. In fact, it did 
not. Comedians who were popular during 
the late Perestroika period became even 
more valued. There were some new political 
satire TV shows, but their humour repeated 
the same old Soviet time’s pattern – do 
not touch domestic politics or treat gently 
home politicians, and put the satirical focus 
on attacking foreign leaders and countries. 

The first widely known weekly political satire 
TV show was Kukly aired on the Russian 
NTV channel from 1994 to 2002, then closed 
because of the Kremlin’s pressure (the 
famous NTV case took place in 2000-2003 
and symbolized the end of independent 
media in Russia). Kukly was inspired by the 
British TV show Spitting Image, the satirical 
puppet show, caricaturing politicians 
and celebrities. Victor Shenderovich, a 
popular Russian comedian and writer, was 
writing the scripts for Kukly. The scripts 
were full of folk jokes and parallels with 
mass culture, both current and Soviet. 
Shenderovich says that after Putin took 
office, the presidential administration 

met with NTV’s team and required from 
the channel’s administration: (1) to stop 
discussing political corruption; (2) to change 
the information politics about the Chechen 
war; and (3) to remove “the first person” 
(meaning President Putin) from Kukly 
show6. After several episodes without “the 
first person”, but about “the first person”, the 
show was closed.

In 2002-2003, Kremlevskiy Kontsert had 
been transmitted on the Russian TVS channel, 
a private network that was shut down by the 
Russian Press Ministry in 2003. The editor-
in-chief Evgeny Kiselyov announced the 
lack of funding and the channel suspended 
broadcasting. Kontsert was an animated 
satirical and comic TV music show making 
fun of Russian domestic and international 
politics. The show’s heroes – mostly Russian 
politicians – sang the old war, Soviet, and 
modern pop songs with changed texts. 
Their song texts recalled events and political 
developments of that time. The texts were 
rather toothless in comparison with the 
highly politicized content of Kukly and the 
show rather did not make any difference in 
the media space and social attitude. Russian 
journalist Kachkaeva in a radio program on 
Radio Svoboda in 2002 assessed Kontsert as 
a “less satirical, but more trivial show”7 and 
said there is not so much satire in “mocking 
Lukashenko.

«their humour repeated the same 
old Soviet time’s pattern – do 
not touch domestic politics or 

treat gently home politicians, and 
put the satirical focus on attacking 
foreign leaders and countries



54 UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

8	 Т. Фельгенгауэр, Особое мнение с Виктором Шендеровичем (Dissenting Opinion with Viktor Shenderovich), 
“Радио Эхо Москвы”, 2010, [https://echo.msk.ru/programs/personalno/646853-echo/].

9	 Камеди Клаб, Гарик Харламов, Дмитрий Грачев – Путин, Ким Чен Ын и Ангела Меркель (выпуск 13, серия 31), 
2017, [https://rutube.ru/video/997e4afbbf36e2625034a8362b36a03a/].

10	 A. Ferris-Rotman, Primetime Politics: How the Kremlin Shapes Russian Television, “Foreign Affairs”, 12 October 
2017, [https://www.foreignaffairs.com/articles/russian-federation/2017-10-12/primetime-politics?cid=int-
lea&pgtype=hpg].

11	 Прожекторперисхилтон (выпуск 2, серия 9), 2017, “Первый�  канал”,  
[https://www.youtube.com/watch?v=5Rfx-Ap_88E].

Mult Lichnosti is a Russian animated 
mocking TV show aired on Perviy Kanal 
(First Chanel) from 2009 to 2013. The 
episodes were about 3-4 minutes each 
and usually involved up to four main 
characters. The list of characters was 
rather extensive and included domestic 
and foreign politicians, sports stars, 
celebrities, businessmen, artists, public 
figures, as well as fictional characters such 
as the secretary of former president Barak 
Obama or personal guardians of Queen 
Elizabeth. The episodes were not always 
connected with a particular political event 
and satirically depicted rather made-
up situations. Mult Lichnosti was a more 
engaging version of Kremlevskiy Kontsert. 
Victor Shenderovich commented8 that Mult 
Lichnosti was not a “satire show” because 
it did not “touch any political pressure 
points”; moreover, it was rather “a direct 
PR” of the ruling regime. Shenderovich said 
that Mult Lichnosti was only “technically” 
satire – there are the features of satire, but 
it is not political satire as a form of societal 
protest. Such satire is created to glorify 
domestic characters (Russian politicians) 
and satirize international politicians, with 
particular attention to the Ukrainian and 
Belarusian heads of states.

The Russian version of Comedy Club – 
a stand-up comedy show – has been 
broadcasted since 2005 by the Russian 
TNT channel, one of the most popular 
channels in Russia and owned by Gazprom 
media group. There are political satirical 
vignettes about the current domestic and 
international state of affairs and political 

leaders, but as Shenderovich said it is only 
“technically” a satire. For example, in one of 
the episodes released in September 2017, 
the comedians presented a vignette that the 
majority of the international world leaders 
(such as Angela Merkel and Kim Jong-un) 
are Russian security services agents like 
the former KGB agent President Putin9. It 
should be noted, Russian President Putin is 
known as a fan of the actor Dmitry Grachev, 
who used to impersonate President Putin 
himself; even more so, President Putin 
“has been seen on television howling with 
laughter at his performances”.10

Prozhektorperiskhilton is a Russian 
satirical TV talk show aired on Perviy Kanal 
since 2008. There are four hosts who invite 
one guest every show to discuss current 
political, economic, and societal issues 
from newspapers, magazines, and the 
Internet. The talk show is half improvised. 
The humour is strictly censored and does 
not touch on serious political issues. The 
analysis of the latest episode (released on 
23 December 2017)11 shows that the hosts, 
in the company of the comedian and TV 
presenter Maksim Galkin, discussed rather 
apolitical issues that will not have “political 
consequences” such as the internationally 
growing demand for Russian inflatable 
tanks, the new logo of the World Chess 
Championship, and the rules of conduct in 
Moscow. The show ends with the adaptation 
of the song Pjat’ Minut, which first appeared 
in Carnival Night (1956) movie and became 
popular. This shows the cultural bonds, 
non-intentionally or intentionally, that bind 
the show viewers with the Soviet cultural 



55UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

12	 Э. Ибрагимова, Есть ли политическая сатира в России, или чем запомнился Михаил Задорнов (Is There 
Political Satire in Russia, or What Is Mikhail Zadornov Memorable for), “Deutsche Welle”, 2017, [https://goo.gl/9jq].

13	 D. Dutsyk, R. Shutov, P. Burkovskyi, S. Chernenko, Counteraction to Russian Information Aggression: Joint Action to 
Protect Democracy, Telekritika: Kyiv 2015.

14	 Fortress Russia: Political, Economic, and Security Development in Russia Following the Annexation of Crimea and Its 
Consequences for the Baltic States, The Centre for East European Policy Studies: Riga 2016.

15	 О нас (About Us), “ETV+”, 2018, [https://etvpluss.err.ee/l/moi_etvpluss].
16	 Русское вещание (Russian Broadcasting), “LTV7”, 2018, [https://ltv.lsm.lv/lv/ltv7_ru/].
17	 Novosti, “LRT”, 2018, [http://www.lrt.lt/ru/novosti].
18	 О. Антоненко, Литва: прибалты, которые снова любят русских (Lithuania: The Balts Who Like Russians Again), 

“BBC”, 09 January 2018, [http://www.bbc.com/russian/features-42607671].
19	 Laisvės TV is creating TV Show, 2018, [https://www.patreon.com/laisvestv].

heritage. At the same time, the hosts comply 
with the societal request for such kind of 
songs.

Moscow-based journalist and analyst of 
modern Russian youth culture and media, 
Yuri Saprykin, noted that “there is no political 
satire in Russia. If you ask me to remember 
any names, I can hardly do this”.12

Russian-speaking Political Satire 
outside of Russia

Each of the Baltic countries has a 
substantial Russian-speaking minority 
since Soviet time. The Russian speakers 
who are not linguistically proficient enough 
to watch national Lithuanian, Latvian, or 
Estonian TV tend to watch the Russian TV 
channels that used to be retranslated in 
those countries. The Kremlin-backed TV 
channels such as the most popular ones – 
Russia 24, RT, Perviy Kanal, REN TV, TNT, 
NTV – tend to violate the international code 
of journalism standards, using techniques 
of manipulation and physiological influence 
(Ukraine13, the Baltic States14). To prevent 
the influence of the Russian TV narratives 
(such as “the Balts are fascists”, etc.) from 
fuelling tensions among the supporters of 
the pro-Kremlin narratives and those who 
support liberal agenda (both citizens or 
residents) in those countries, each country 
found its own way to communicate with 
the Russian speakers and engage them in 
public life. 

A Russian language channel called ETV+  
was established in Estonia as “the 
independent public information and 
entertainment TV channel”15. Some 
25% of the airtime of the public TV in 
Latvia (LTV716, the channel that replaced 
Russian TV channel RTR) is in the Russian 
language; financially they cannot allow 
being on air longer than several hours 
per day. The public TV in Lithuania 
went the same way as the Finnish public 
national broadcaster YLE, who also have 
to broadcast in the Russian language, but 
in the very beginning their international 
content was mostly re-produced from 
international media and press agencies. 
Lithuanian public broadcaster – LRT 
Televizija – has Russian content, but it is 
mostly retranslating17 from international 
media, such as Deutsche Welle, BBC, Radio 
Polsha, Radio Svoboda, etc. The deputy 
director of LRT Televizija Rimvydas 
Paleckis says that there are “no plans to 
extend Russian language broadcasting”.18

Derzhites’ Tam is a “satirical show with 
the Baltic accent” made in Lithuania. The 
first video was released in February 2017 
on YouTube and shared on Facebook 
(31K views as of 10 January 2018). The 
show is produced by Laisvės TV, the “first 
independent and live viewer-based online 
television in Lithuania”19. Andrius Tapinas, 
the anchor of Derzhites’ Tam show, explains 
that it is the first entirely crowdfunded TV 
channel whose viewership is almost equal 



56 UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

20	 Итоги года и универсальное поздравление (Year’s Results and Universal Congratulations), “Держитесь там”, 
2017, Season 2, Episode 17, [https://www.youtube.com/watch?v=TE7s-iA71u8&feature=youtu.be].

21	 Новогоднее обращение “Президента России В.В. Путина”. Андрюс Тапинас (New Year’s Address of the “Russian 
President V.V. Putin”: Andrius Tapinas), “ETV+”, 2018, [https://etvpluss.err.ee/v/meelelahutus/elkapluss/b467fa01-
a607-4b89-89a8-266034c1cdfa/novogodnee-obrashchenie-prezidenta-rossii].

22	 Ibid.

to that of a state TV channel (currently 
Laisvės TV is at the 4th position in the 
Lithuanian media market). The Russian-
language Derzhites’ Tam show targets both 
the local population and Russian speakers 
living in the Baltic states and in countries 
where the Russian language is popular. 
The average TV show lasts about half 
an hour and has at least 20K viewers on 
YouTube. The show widely uses references 
to the Soviet jokes, movies, and visuals, and, 
rarely, vulgar expressions. 

The analysis of the latest episode (released 
on 28 December 201720) of the show 
demonstrates the visuals of the Soviet 
animated fairy tale by Alexander Rou, mixed 
with Putin’s old statements, the old Soviet 
song Uchat v shkole (Taught at school, 1973) 
by Soviet songwriter M. Plyatskovsky that 
used to be sung during the Knowledge Day; 
Cheburashka cartoon (1969), etc. The anchor 
of Derzites’ Tam presents the state of affairs 
(if there is something particular happening) 
in all post-Soviet countries. In the case of this 
episode – in Russia, Belarus, Kazakhstan, 
and Ukraine, and a small piece about the US 
president Donald Trump. The show presents 
the post-Soviet countries as still unified, 
satirizing particular events or persons. 

On 01 January 2018, Andrius Tapinas 
presented a mock New Year’s presidential 
speech21 to the Russian speakers in Estonia 
on the Russian-language TV channel ETV+. 
In the address, Tapinas satirized the societal 
issues of the Russian speakers in Estonia, 
referring to the left-behind compatriots 
who live in the industrial cities of Sillamäe, 
Kohtla-Järve, Jõhvi, and grouped in the 
historically Russian-speaking districts of 

Tallinn – Lasnamäe and Kopli. The humour 
targets very specific issues, understandable 
only to Russian speakers or Russians who 
live in Estonia and recall the Soviet past. 
For example, Tapinas says, “Let’s make a 
wish now and make it true, but before let’s 
drink some Soviet sparkling wine, to add 
something even stronger, chase it down 
with tangerines and try not to fall asleep in 
Russian salad”22. This was the most typical 
scenario of celebrating the New Year’s Eve 
during the Soviet and early post-Soviet 
period. 

Germany’s public international broadcaster 
– Deutsche Welle – in November 2017 
presented a new satirical show Zapovednik, 
available in Russian and Georgian 
languages. The show is released on YouTube 
and shared on Facebook. As of 10 January 
2018, eight episodes have been released. 
Each episode lasts up to 13 minutes and 
involves conversations in a magic forest 
between the politically involved animals – 
Veronika the Crow, Seva the Hare, Garik the 
Wolf, and an Owl. The average viewership 
of each episode is about 40K-50K; the first 
episode, released on 05 November 2017, 
was watched by almost 90K of people. 
The characters of the episodes are usually 
international political leaders, most 
frequent among them – Vladimir Putin, 
Donald Trump, Angela Merkel, Teresa May, 
Petro Poroshenko, Aleksander Lukashenko, 
Emmanuel Macron, and Kim Jong-un. The 
scriptwriters use a lot of vulgar expressions 
(particularly depicting the Russian 
minister of foreign affairs, Sergei Lavrov) 
and constant recollections of the best and 
widely recognized Soviet movies, cartoons, 
songs, jokes, and anecdotes. For example, 



57UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

23	 Новогодние ремейки с Путиным, Трампом, Меркель и другими (New Year’s Re-makes with Putin, Trump, Merkel, 
and Others), “Заповедник”, Episode 8, 2017, [https://www.youtube.com/watch?v=FagEgHtRNv4].

24	 J. Ballardie, Are We Living in a Golden Age of Satire?, “BBC”, 10 March 2017,  
[http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-39217855].

the latest episode, released on 24 December 
201723, brings back the memories of 
Carnival Night (1956), White Sun of the 
Desert (1970), Three from Prostokvashino 
(1978), and Charodei (1982) – all famous 
and high popular Soviet movies. 

Supposedly, the Internet creates unlimited 
opportunities for diversified political 
satire. Derzhites’ Tam and Zapovednik are 
non-Russian political satire shows in the 
Russian language and they are Internet-
based. Moreover, Derzhites’ Tam is created 
by a team of people who are entirely 
crowdfunded. That means that there is the 
demand for their entertainment product 
in the form they produce it. The secondary 
audience for Zapovednik is the Russian 
language speakers residing abroad. The 
quality of satire, use of language and 
visuals, constant reproduction of the Soviet 
movies and songs make them target either 
the Russians residing in Russia or the Soviet 
generation who remember those artefacts. 
The young and middle-aged generation 
(20+/45+ years old), either those residing 
in Russia or Russian speakers residing 
abroad, require more witty political satire; 
they do not have the positive or negative 
recollections.  

Conclusion 

James Ballardie, a BBC journalist, in the 
article Are We Living in a Golden Age 
of Satire?24 advocates that the current 
political turmoil in the US and UK fuelled 
the development of political satire at the 
all-time high. The most interesting satirical 
TV shows are made in the US and satirizing 
American domestic politics. The most 
popular ones are: Last Week Tonight with 
John Oliver (5.7M YouTube subscribers), 

The Daily Show with Trevor Noah (2.7M), 
Saturday Night Live, where Alec Baldwin 
mocks president Donald Trump (each 
episode has from 2M to 14M of views), The 
Colbert Report (viewership varies from 4K 
to 2M), and Real Time with Bill Maher (1.3M 
YouTube subscribers). 

The original article that became a 
prerequisite of this analysis, published 
in LiveJournal and mentioned above, 
introducing the concept of carnivalisation of 
carnival, argued that the post-Soviet politics 
created the conditions for “spontaneous 
carnivalisation that naturally opposed to 
the liberal western values”. The author 
(cautious_man) characterizes counter-
carnivalisation through abandoning the 
Soviet past, but at the same time, re-
thinking and re-framing those who are in 
the opposition, the oligarchs, and the way 
to perceive the West. 

In fact, there is an absence of sharp political 
satire in the Russian language either on TV 
or over the Internet. The analysed satirical 
TV shows are either contributing to the 
“good” (“we” – barbaric Russians or civilized 
Europeans) vs. “bad” (“the others” – 
the West, professional/non-qualified 
politicians, etc.) discourse or reproducing 
the “good, old, known” Soviet jokes and 
anecdotes. Derzhites’ Tam and Zapovednik 
were meant to satirize the political regime 
in Russia with its deficiencies, such as 

«In fact, there is an absence 
of sharp political satire in 
the Russian language either 

on TV or over the Internet



58 UA: Ukraine Analytica ·  1 (11), 2018

Volha Damarad is an associated fellow at EAST-
Center. She has background in public international 
law, human rights, public policy, democracy, and civil 
society development in Eastern and Central Europe and 
Caucasus. After graduating BB.L in international, LL.M 
in human rights and two professional one-year courses 
on European integration, diplomacy and foreign 
affairs, she worked for the International Republican 
Institute (IRI). Currently Volha is completing her 
degree at Johan Skytte Institute of Political Studies, 
University of Tartu (Estonia).

corruption, propaganda, numerous human 
rights violations, etc. Quite the opposite, 
these shows play the same role as the 
shows during Perestroika such as Fitil or 
early stand-ups by Zadornov. Keen satire 
attracts attention and provokes critical 
thinking; therefore, this is carnivalisation of 
carnival and not a carnival itself. 

The article presents just an overview of the 
existing Russian-language political satire 
shows in the region; further research needs 
to be done using the methods of semiotic 
interpretation and coding to identify the 
narratives and messages presented in the 
shows. The production and reproduction 
of messages that heavily relay the nostalgia 
motives could have a dangerous effect. 
It can be hypothesized that the results 
of a detailed narrative research and 
discourse analysis might reveal that such 

political satire TV shows are used as a 
strategic communication tool to construct 
the required image of a country, brand 
it in a defined way, and legitimize the 
governmental policy. 


